Friskis-lid zijn – Hoofdtuk 1: Mateja’s running-ervaring

Published on January 14, 2020


Zoals je misschien wel weet, wordt Friskis volledig gerund door vrijwilligers. Maar het echte hart van de organisatie, dat zijn onze leden!

Zonder leden is er namelijk geen Friskis! Het is de toewijding en het enthousiasme van onze leden dat onze vrijwilligers steeds weer motiveert om hen het beste te bieden. We doen dingen samen als een groep, want dat is wat we zijn. Het is een symbiotische relatie. Elke instructeur, host en vrijwilliger begon zijn Friskis-carrière als lid.

Om deze reden hebben we onze leden gevraagd om hun Friskis-ervaringen te delen en waarom ze zoveel van bewegen en zweten houden.

Wij zijn Friskis. Dit zijn onze leden.


Hoofdtuk 1: Mateja’s running-ervaring

  1. Hoe heb je Friskis & Svettis ontdekt?

Ik hoorde lang geleden voor het eerst over Friskis & Svettis, net na mijn aankomst in Brussel begin 2008. Een collega nodigde me uit om deel te nemen aan een proefsessie die ik leuk vond, en ik kocht een een kaart voor 5 sessies. Ik denk dat er toen alleen indoor-sessies werden aangeboden, en omdat ik nood had aan sporten in de buitenlucht koos ik uiteindelijk voor andere oplossingen. Ik ontmoette daar op een gegeven moment al geweldige mensen – de meeste van hen letterlijk verspreid over de hele wereld – en ik nam een sabbatical om te lopen.

  1. Wat overtuigde je eigenlijk om lid te worden van Friskis?

Twee jaar geleden, met een geweldige zomer en de meeste van mijn vrienden buiten de stad, voelde ik me een beetje verveeld in mijn eentje. Ik dacht dat het leuk zou zijn om wat te hardlopen en kwam toevallig een aankondiging tegen voor Friskis zomeractiviteiten in het Jubelpark. De sessies waren gratis en ik besloot ze uit te proberen. Daar ontdekte ik dat Friskis ook Running-sessies aanbiedt… et voilà!

  1. Hoe is je Friskis Running-ervaring?

Een leuke groep hardlopers, een interessant trainingsprogramma en prachtig weer was een winnende combinatie. Ik vond het erg leuk dat het geen puur hardlopen was, maar dat het ook krachtoefeningen omvat, dat je leert over verschillende hardlooptechnieken en nog veel meer.Deze extra elementen waren interessant, ik werd lid en al na een paar maanden zag ik al resultaten. Wat een motivatie! 🙂

  1. Wat vind je leuk aan de hardloopsessies van Friskis?

Ik nam deel aan twee of drie lopende sessies per week, waardoor ik verschillende stijlen en technieken kon combineren. Soms zijn de sessies een beetje uitdagender en kun je je afvragen waarom je in hemelsnaam niet comfortabel op de zetel bleef zitten, maar met de aanmoediging en motivatie van de instructeurs en collega-lopers begin je er uiteindelijk van te genieten.

De instructeurs zorgen goed voor je en staan ​​open om zich aan te passen, de gestructureerde sessies worden uitgevoerd op een manier dat iedereen zijn uitdaging krijgt maar nooit alleen gelaten wordt, de manier van denken is positief, iedereen is welkom, het weer is altijd goed, net als de sfeer in de groep. Ondanks dat ik vooral op zoek was naar de outdooractiviteiten, heeft een leuke loopervaring me geholpen om een ​​beslissing te nemen later deel te nemen aan enkele van de binnensessies. Toen werd het allemaal een gewoonte en gaf het me de moed de lat alsmaar hoger te leggen.

  1. Je hebt je eerste marathon gelopen! Gefeliciteerd! Wat kun je ons vertellen over je ervaringen en gevoelens voor, tijdens en na de race?
Mijn eerste marathon was in mijn geboortestadf, Ljubljana. Het is een vrij vlakke race en valt eind oktober met (hopelijk) nog steeds gunstige weersomstandigheden. Ik dacht dat het haalbaar zou zijn en meldde me al in april aan. Om te trainen besloot ik om twee programma’s te combineren die ik online had gevonden, maar als basis wilde ik de Friskis Start-to-Run, Running Quality en Barbell sessies volgen. Bovendien deed ik in het weekend een lange solo run. Daar bovenop deelden Friskis-instructeurs en langeafstandslopers vriendelijk hun ervaringen, advies, motivatie en aanmoediging. Deze bleken zelfs cruciaal te zijn, vooral omdat ik het behoorlijk moeilijk had met KM 16-20, wat me totaal verbaasde en ik zelfs dacht te stoppen.

Al met al verliep de training goed, ik voelde me geweldig en positief gedurende de voorbereidingsperiode, de motivatie was hoog. In Ljubljana was de sfeer fantastisch, de supporters ontelbaar en de organisatie erg goed op een mooie zonnige herfstdag (22 graden!). Ik voelde me klaar en keek uit naar de startlijn. Een beetje warm, maar alles ging prima – tot km 16 toen ik me moe begon te voelen, geïrriteerd door de lawaaierige menigte langs de route. Mijn benen waren zwaar en ik vroeg me af “waarom martel ik mezelf zo en ik wil naar huis”. Wat een gedachte! Waar kwam het vandaan??? Ik was verbaasd! Gelukkig begonnen sommige woorden van Friskis-lopers in mijn hoofd te echoën en op het splitpunt bij KM 20 nam ik de afslag rechts naar een uitdaging van 42km 🙂 De route werd veel minder druk en kalmer en ik begon te genieten. Ik heb geprofiteerd van alle verfrissingsstations, het fruit en de massages deden goed, en de laatste 15 km liep ik met een hardloper die een week eerder een parcours van 90 km (!!!) aflegde. Pfff, slechts een korte 42 km-run voor sommigen. 🙂 De finish was er na 5 uur van avontuur, bij het oversteken voelde ik me gelukkig, trots, opgelucht. Dus het is klaar, de lijst aangevinkt, ik wil niet meer denken aan of horen van een marathon! … gewoon om te ontdekken dat ik zo’n 48 uur later op het vliegveld dacht dat ik het al veel beter kon doen en googelde naar lente-evenementen!

Kortom, eerste marathon: gekke maar belonende ervaring, misschien een grotere uitdaging voor het hoofd dan voor de voeten. Blij dat ik het gedaan heb en dankbaar aan iedereen die heeft bijgedragen aan deze prestatie.

  1. Wat zou je vrienden of kennissen over Friskis vertellen?
Over Friskis? Het is supertof, het is goed voor lichaam en geest, het hele jaar door. Binnen- of buiten, verschillende locaties en tijdstippen, een interessant programma, leuke, gemotiveerde en toegewijde instructeurs en deelnemers, het is niet duur, het weer is altijd goed, net als de sfeer in de groep. Kom het uitproberen, geef jezelf een kans :)!
Ga in op Mateja’s uitnodiging en neem deel aan een van onze vele Running-sessies. Vergeet niet dat we 6 dagen per week Running-sessies aanbieden.


Wil jij je Friskis-ledenervaring delen? Neem dan contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@friskis.be met “Lid zijn” in de onderwerpregel.

0 Comments

    To leave a comment, click here

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    • Not a member yet? Subscribe to our newsletter

    • Newsletter

    • Follow us on Facebook

      facebook twitter
      X

      Send this to friend